Îți amintești cum mi-a venit, săptămâna trecută, ideea rubricii D’ale limbii române? Îți mărturiseam, printre altele, că plecasem la pescuit online de variante corecte. Ei bine, cea de mai jos este cea care s-a prins în undița mea… CARE vs PE CARE.
Acum, să ne înțelegem… puteam să reinterpretez „prada” cu propriile cuvinte.
Dar… îmi place să dau Cezarului ce este al Cezarului.
Așa că, te invit să citești ce spun specialiștii de la Centrul de scriere al Universității Transilvania din Brașov, în articolul Greșeli frecvente de gramatică.
***
Folosirea pronumelui relativ „care” fără prepoziția „pe” în poziția sintactică de complement direct este una dintre cele mai frecvente greșeli morfosintactice din limba română de astăzi. Auzim sau vedem adesea construcții greșite precum: *„Soluţiile care le propun sunt clare.”, *„Am găsit cartea care o căutam”. Conform normelor actuale, utilizarea acestei prepoziții alături de pronumele relativ „care” (și nu numai) este obligatorie în limba română și se justifică prin încercarea de a diferenția subiectul de complementul direct dintr-un enunț. Comparați enunțurile:
„Acela este băiatul care mă ajută la teme”. („care” = subiect)
și
„Acela este băiatul pe care îl ajut la teme.” („care” = complement direct)
***
Personal, întotdeauna mi s-a părut totul foarte clar din acest punct de vedere. Dar, cunosc câteva persoane (printre care și prieteni) obsedate de a arunca critici acide către toți cei care se „încăpățânează” să folosească „pe care”.
Pasămite, au citit și ei undeva că doar „care” este forma corectă… chiar dacă este atât de intuitivă utilizarea formei „pe care”. Ca atare… am dorit să găsesc o opinie avizată.
Asta… așa… pentru liniștea mea sufletească.
Sper că și a ta.
Să-ți fie cu folos!
Notă:
Prezentul articol face parte din rubrica D’ale limbii române. O categorie aparte. Spun asta pentru cazul în care dorești s-o revizitezi sau ratezi vreunul dintre emailurile ce-ți trimit.
Iar dacă nu ești încă abonat la email, poți s-o faci dând click pe butonul de mai jos.
De ce ai face-o?
Apăi… dacă ești pasionat de scris sau ai o afacere pe care dorești s-o scalezi prin publicarea unei cărți… nu vei regreta. Nu tot ce trimit pe email (recomandări, articole, programe, cursuri, oferte speciale și câte și mai câte) apare și-n site sau pe rețelele sociale.
Cu alte cuvinte, abonații la newsletter sunt privilegiați.
Și… este normal să fie așa. Mi-au acordat toată încrederea. Așa cum… și tu faci dacă apeși pe buton și treci la următorul pas.