Bine te-am regasit dragul meu scriitor aflat pe calea catre carte! Astazi vorbim despre viata de autor si etapa numita Gata de Tipar. Sau, mai bine spus, despre ce este inainte si… evident… ce urmeaza.
Cu ceva timp in urma, faceam turul retelelor sociale. Poate de curiozitate, poate de plictiseala, poate in cautare de subiecte interesante.
Nu am avut mult de cautat pana sa imi cada privirea pe o intrebare pusa in unul dintre grupurile pe care sunt inscrisa.
Deoarece… stiu ca esti interesat de subiectul cu pricina… iti las mai jos intrebarea. Insotita de raspunsul meu. Recunosc… raspunsul este dat pe fuga asa ca, nu te mira prea mult ca astazi, citesti un articol scurt. Dar, macar, am incercat sa echilibrez putin abordand si un pic in plus fata de ceea ce intreba interlocutorul (pe care, nu-l voi nominaliza deoarece nu am avut timp sa-i cer permisiunea).
INTREBARE: „Bună seara! Intenționez să public o carte, însă mă aflu la prima experiență de acest gen și mi-ar prinde bine unele sfaturi din partea celor care sunt în domeniu. Vreau să public cartea în format ebook (pe diferite platforme) și tipărit, atât în limba română, cât și în limba engleză. În momentul de față, cartea este scrisă și corectată de către autor (în limba română) și nimic mai mult. Știu că urmează câteva etape importante până la stadiul ” gata de tipar ”, tocmai din acest motiv mă adresez vouă, în speranța că voi găsi în acest grup persoane dispuse să se implice în acest proces sau care îmi pot oferi sfaturi care să mă ajute să duc la bun sfârșit acest proiect. Mulțumesc!”
RASPUNSUL MEU
Buna ziua. Ca variante, as vedea trei, in aceasta clipa. Recomandarile sunt generale si aplicabile ambelor variante: romana si engleza.
In plus, scrise pe fuga… (dar tocmai mi-a venit ideea sa ma folosesc de aceste idei pentru a scrie un articol si pentru audienta mea din RO). 🙂
1 – Self-publishing
- autorul scrie si editeaza cartea (recomand 3 faze de corectura si 3 beta-readeri);
- tehnoredactarea si designul copertii pot fi realizate de scriitor (daca are cunostinte in aceste domenii). sau se poate apela la specialisti in functie de bugetul alocat acestor faze;
- autorul decide ce variante digitale doreste sa promoveze. Ca variante ar fi: kindle, epub, pdf, audiobook, rtf, html, etc;
- autorul formateaza cartea (isi acorda singur „stampila” de Gata de Tipar) si o incarca pe platformele dorite. Pentru engleza, Amazon-ul e rege. Urmat la mica distanta de Barnes&Noble (parerea mea… altii au alte pareri 🙂 );
- pentru varianta fizica autorul suporta cheltuielile de tiparire (se face contract direct cu o tipografie) sau, daca prefera Amazon sau B&N, merge pe varianta print-on-demand oferita de aceste platforme;
- autorul isi asigura marketingul: content pe site-ul propriu, guest posts, colaborari cu bloggerii specializati in carti, content pe retelele social media, reclame platite, reclama pe baza de recomandari, organizare de concursuri, evenimente cu acordare de autografe, etc. Cu accent pe etc.
Daca iti place sa citesti in limba engleza iti recomand cartea „How to reach your writing goals like a Pro – A step by step guide to becoming a self published author„. Cartea este publicata de Editura QUARTO si iti explica pe larg toti pasii necesari sa-i parcurgi pentru a deveni autor „self-published.
2 – Publicare hibrida
- autorul alege o combinatie intre variantele de self-publishing si traditionala;
- de la caz la caz difera conditiile de colaborare cu editura. In general, editura preia doar o parte din finantarea pt tiparirea cartii (autorul devenind co-finantator al procesului) si lasa in totalitate marketingul pe seama scriitorului.
Pentru mai multe detalii despre faza „Bun de tipar” iti recomand sa vizitezi si pagina „Vreau sa public o carte” din site-ul Editurii QUARTO.
3 – Publicare traditionala
- autorul (singur sau printr-un agent de carte) trimite pitch catre edituri si, in functie de raspunsurile primite, decide cu care va colabora;
- semneaza contractul si nu-si mai bate capul cu nimic altceva decat cu „colectarea” veniturilor obtinute din vanzari. Cu mentiunea ca… pana nu ai un brand solid, banii obtinuti din vanzari nu prea au cum sa constituie un mijloc de trai fara griji;
- editura preia partea de finantare a editarii, tehnoredactarii, designului, publicarii si a marketingului (urmand sa-si recupereze investitia din vanzarile ulterioare).
Observatie legata tot de faza Gata de Tipar 🙂
Daca se opteaza pentru ISBN, acesta trebuie sa fie diferit pt fiecare format ales. Desi pare un fel de sperietoare, ISBN-ul se acorda gratuit in aproape toate tarile. Inclusiv in Romania. In plus, se acorda oricarui scriitor chiar daca apeleaza sau nu la o editura. Pentru cartile in engleza, chiar daca nu se doreste obtinerea unui ISBN, „marii jucatori” acorda gratuit codificarile proprii.
Sper ca nu am uitat nimic. Pentru intrebari suplimentare… here I am. 🙂
Sa-ti fie cu folos!
PS: Daca ai primit acest articol de la un prieten, te invit sa te ABONEZI la NEWSLETTER.