Acest articol este unul de… conștientizare. Puteam chiar să-l numim De la vis la carte publicată: când îți spui “Vreau Totul Gratis” și apoi… vrei să publici un bestseller. Așa că… hai să vedem cam cum stă treaba atunci când vreau să public fără costuri. Și… stupefiant… editurile cer bani.

Cu inima plină de emoții și speranțe, poate chiar din copilărie, ai avut un vis: să scrii o carte. Nu doar o carte oarecare, ci una care să conteze. O carte care să inspire, să transforme, să ajute sau să producă o schimbare în lume. Unii visează să ajungă pe scenă. Alții își imaginează aplauze după o prezentare de business. Tu… la fel ca mine… ți-ai imaginat numele tău pe coperta unei cărți. Și acel vis încă mai pâlpâie, chiar dacă viața a trecut în grabă pe lângă el.

Visul de a deveni autor publicat

Scrisul e o chemare. O voce interioară care șoptește: „Ai ceva de spus.” La început, e un vis intim. Nu-l spui nimănui, de teamă că te vor privi cu scepticism. Apoi, încep să se adune ideile. Ai început să notezi frânturi de gânduri, poate chiar ai schițat câteva pagini. Ai fost entuziasmat… dar apoi ai descoperit că scrisul nu e doar romantism și inspirație.
Este și efort. Și, da, te asigur că trebuie… nu doar să-ți sufleci mânecuțele din dotare… dar să și aloci resurse de timp și energie pentru a scrie o astfel de carte. Iar uneori… dacă vrei să o iei pe scurtătură și să profiți de anii de studiu pe care… altcineva i-a alocat aceluiași vis… apelezi la un mentor.

Și, apropo’ de „vreau să public fără costuri”… mentorul costă. De fapt… nu mentorul… ci economia de timp și energie cu care acesta vine „la pachet”.

Și apoi…

Te transpiră scrierea cărții tale

Orice autor care spune că scrisul este ușor probabil n-a scris cu adevărat.
Adevărul este că scrii cu sudoare, cu nopți nedormite, cu frici care-ți suflă în ceafă. Te îndoiești de valoarea ta, te întrebi dacă ești suficient de bun, dacă ai ceva nou de spus. Dar cu fiecare pagină, înveți. Crești. Devii nu doar scriitor, ci și un om care se disciplinează, care se privește în oglinda cuvintelor sale.
Și, în cele din urmă, după luni (dacă ai mentor) sau ani de muncă (dacă faci totul – vitejește – singur), ai în față un manuscris. Creat din suflet. Și vrei să-l vezi publicat.
Ca atare…

Ajungi la faza de publicare

Publicarea e un moment magic. Momentul în care cartea ta prinde viață. În care se transformă… dintr-un document Word – sau un jurnal tainic – într-un obiect palpabil, frumos, profesionist. Te visezi ținând-o în mână, simțind mirosul paginilor proaspăt tipărite, răsfoind-o cu mândrie. Semnând, de zor, autografe.

Și apoi… apare zidul.

Editurile cer bani dar... eu vreau să public fără costuri!
Editurile cer bani dar… eu vreau să public fără costuri!

Te blochezi, vrei să fie totul gratis, să publici fără costuri dar editurile cer bani

Ai trimis manuscrisul la edituri. Unele ți-au răspuns, altele nu.

Cele care ți-au răspuns, ți-au cerut bani pentru servicii: redactare, copertă, corectură, paginare, ISBN, tipar.

Te-ai blocat.

Parcă era mai ușor să scrii cartea decât să o publici.

„Eu vreau să public fără costuri.”

„De ce ar trebui să plătesc eu? Nu e rolul editurii să investească în mine?”

Această întrebare o aud des ca mentor de autori. Și e legitimă. Dar adevărul e că lumea editorială s-a schimbat. Piața de carte din România este… așa cum este… iar editurile nu-și mai permit să investească în autori necunoscuți. Există câteva excepții – mari edituri, concursuri editoriale, proiecte sponsorizate – dar majoritatea autorilor debutanți trebuie să-și susțină financiar publicarea. Așa funcționează realitatea în acest moment.

Și atunci…

Ce faci în acest caz?

Apăi… hai să privim adevărul în față.

Direct în ochi.

Ai două variante.

1. Cauți la nesfârșit gratuități și apoi te plângi

Poți continua să rămâi în Valea Plângerii… poți repeta la nesfârșit „Eu vreau să public fără costuri”.

Poți chiar continua să cauți soluții gratuite. Să întrebi în grupuri de scriitori:

  • “Cine îmi face coperta pe gratis?”
  • „Știe cineva o editură care nu cere bani?”
  • „Unde pot publica fără să plătesc?”

Poate găsești ceva.

Dar… NU UITA… de cele mai multe ori, gratuitatea vine cu un cost ascuns: calitate slabă, lipsă de profesionalism, termene depășite, texte necorectate. În plus, când cartea ta este lansată… nu atragi cititorii pe care ți-i dorești. Atragi… vânători de gratuități.

UPS… asta doare, nu-i așa?

Și atunci apar frustrările:

  • „De ce nu cumpără nimeni cartea mea?”
  • „De ce primesc doar întrebări de genul: ‘Mi-o dai și mie PDF?’”
  • „De ce nu sunt apreciat ca autor?”

Răspunsul e dur, dar sincer: pentru că tu însuți ai transmis mesajul că valoarea muncii tale este zero.

Pe scurt… când nu investești în propria ta carte, în mod inconștient le spui celorlalți că nu merită nici ei să o facă.

Ba, mai mult, când ai pretenția ca toată lumea să-ți cadă la picioare adulând Zeul ascuns în tine… ghici ce? Fix „Zei” care au aceleași pretenții vei atrage.

(Și-ți spun asta… după ce m-am ales și cu o certificare internațională ca mentor în Legea Atracției.)

„Cum? Autorul acesta are tupeul să-mi ceară bani pentru a intra în posesia cărții sale?”
„Las’ că găsesc pe Google tot ce ar fi putut el să scrie în carte!”
sau… mai rău…
„Pot oricând să citesc cartea gratuit de pe internet. De ce aș plăti pentru așa ceva? Românii sunt deștepți… se descurcă.”

Cam asta își spun, la fel de mirați ca tine.

Și… nu zic toate acestea pentru a te arăta cu degetul.

Nu, nu, nu!

Mă arăt, în primul rând, pe mine. Am fost și eu acolo… am avut și eu acest mindset.

Ba chiar, îmi făcusem un titlu de glorie din a spune că eu nu trebuie să plătesc ca să aflu ce am de făcut în x sau y situație. Îmi ziceam – gâdilându-mi din plin orgoliul – „Sunt româncă. Am un coeficient de inteligență net superior altor popoare (da, da… chiar așa ziceam). Eu nu trebuie să plătesc pentru ce altul îmi poate, instant, dezvălui. Eu… EU… marea inteligență intergalactică… pot oricând să reinventez roata!”

Vezi? Nu despre tine e vorba aici… ci despre mine în trecut.

Oare, am reușit în ceea ce mi-am propus?

Categoric!

Cum?

Economisind bani. Smart girl, nu-i așa?

Ei bine… acum vin și-ți spun cât de smart am fost.

Nu doar că am economisit banii pe care puteam să-i dau cuiva care deja inventase „roata”… dar… mi-am construit o viață de scriitor, exact așa cum am visat încă din copilărie.

Prețul?

Eeee… care preț? Doar am zis că nu am cheltuit bani. Până la un moment dat.

Totuși, te întreb: Care crezi că a fost prețul pe care l-am plătit?

Hai că nu vreau să te țin pe jar…

Doar 40 ani din viața mea. Patruzeci de ani în care nu am scris cu adevărat, nu am devenit autor publicat dar… am studiat.

Am studiat d’le… ca un adevărat geniu.

Eu centram… eu dădeam cu capul!

”Gratuit. Absolut gratuit… venea totul către mine.”

Iar eu… vorba „poetului” – IO, Mirela-voievod… eram taaaaare mândră de mine!

Și asta, până în ziua în care… am hotărât că viața mea e mai valoroasă decât presupusele investiții financiare în cartea/cărțile mele.

Și… deși știam mult mai multe despre scrierea cărților decât majoritatea oamenilor… am trecut la cea de-a doua variantă de care-ți spuneam.

2. Îți schimbi mindsetul: devii autor profesionist

Cealaltă opțiune? Să-ți schimbi mindsetul.

Să ieși din categoria celor care vor totul gratis și să intri în liga autorilor care înțeleg că visul lor merită investiție. Să privești scrisul nu ca pe un moft artistic, ci ca pe un proiect important, demn de energie, timp și bani.

Adevărul este simplu: o carte bună nu e doar scrisă bine. Este prezentată bine. Iar pentru asta ai nevoie de:

  • un editor profesionist care să scoată ce e mai bun din textul tău
  • un tehnoredactor care să-ți pună în evidență scrierile
  • un designer care să creeze o copertă… ca la carte
  • un copywriter care să-ți facă media kit-ul cărții
  • o echipă de lansare care să te susțină
  • o strategie de promovare
  • și mai ales… o atitudine de autor profesionist

A investi în cartea ta înseamnă a te lua pe tine în serios. A transmite cititorilor tăi că le respecți timpul și atenția. A-ți respecta visul.

Nu e vorba doar de bani, ci de alegere.

Alegerea de a nu te mai victimiza și de a deveni creatorul realității tale de autor.

Pentru că o carte este și o extensie a brandului tău personal.

Un ambasador al mesajului tău.

Și… merită să fie de impact.

Când investești în cartea ta, investești în tine

Imaginează-ți următorul scenariu: îți lansezi cartea. Arată impecabil. Lumea o cumpără. Primești mesaje emoționante de la oameni care ți-au citit povestea. Ești invitat la podcasturi, evenimente, interviuri. Ai început să fii perceput ca un expert. Poate chiar construiești un curs, un program, o comunitate în jurul cărții tale.

Totul a pornit de la o decizie: aceea de a nu mai fugi după gratuități, ci de a-ți onora visul.

Cu obiceiul acesta am rămas și-n zilele noastre. Nu mai particip la evenimente gratuite. Dacă rezonez cu promisiunea unui webinar/eveniment gratuit… aștept să aibă loc și imediat cum se deschid înscrierile pentru a lucra cu mentorul respectiv… scot frumușel cardul din bancă și achit.

Ce?

Contravaloarea timpului (dacă acesta poate fi, de fapt, cuantificat financiar) pe care-l economisesc.

„Contravaloarea” durerilor de cap anulate anticipat…

Evident, nu e nevoie să investești o avere.

E nevoie să investești cu cap. Să alegi conștient, cu discernământ, cu sprijinul unui mentor dacă ai nevoie. Dar mai ales, cu încrederea că ceea ce faci contează.

Scriitorule, ce ai de gând să faci astăzi pentru cartea ta?

Așa că… te întreb pe tine, autorule aflat la început de drum, visătorule cu povești în suflet:
Ce alegi astăzi?

Rămâi în cercul celor care spun “nu am bani”, “nu mă ajută nimeni”, “nimeni nu mă publică” „editurile cer bani… eu vreau să public fără costuri!”?

Cartea ta merită să existe. Visul tău merită să prindă contur. Dar pentru asta, trebuie să-i dai voie să fie realitate, nu doar dorință.

Așadar… ce alegi să faci astăzi pentru cartea din inima ta?

SCRIE RASPUNS

Scrie comentariul tau!
Scrie numele tau aici